Pozvánka do Svitav a ohlédnutí za Tedoriaringem
Jak už to bývá, přes léto letí čas jako splašený a už za tři týdny tu máme další pokračování Veteránského klání. Opět se vracíme na místo činu do Svitav. Prostředek léta je úplně jako stvořený na závodní happening, takže směle do toho pánové a dámy.
Registrace je již spuštěna zde.
Stejně jako loni je závod pořádán společně s MČR onroad IC 1:10 a 1:8 a NCC. Trať bude tedy opět plně využita celý sobotní den a bude na co se koukat. Systém závodů uděláme podle toho kolik se přihlásí lidí. Co je jisté, je 3 kvalifikace po 5ti mibutách a 3oti minutové finále. Pokud bude počet starujících nad 10, tak stejně jako loni přistoupíme k semifinálové jízdě nebo jízdám. Trénink je samozřejmě již možný v pátek, brány Svitavské cileny budou otevřeny celý den.
A teď ještě k uplynulému závodu v Třebíči….
V červencovém vydání časopisu RC Cars vyšel článek o závodním víkendu. Pokud už jste zaběhli do trafiky a máte jej, tak vám příjde vhod rozšíření o výsledky, aby jste mohli zanalyzovat své výkony a časy.
Výsledkový servis:
Průběžné pořadí Veteránské Tour 2014
Výsledky II. závodu Veteránské Tour:
Kvalifikační skupina 1 – rozjížďka č.1 , rozjížďka č.2, rozjížďka č.3
Kvalifikační skupina 2 – rozjížďka č.1 , rozjížďka č.2, rozjížďka č.3
Kvalifikační skupina 3 – rozjížďka č.1 , rozjížďka č.2, rozjížďka č.3
1/4finále A , 1/4 finále B , 1/2finále A, 1/2finále B, Finále B , Finále C
A pro ty, kteří si časák nekoupili, zveřejňuji text článku nyní:
Třebíčský Veteránský happening
Veteránská Tour letos vstupuje do své druhé sezóny. První závod se měl konat společně s MČR onroad IC v Trenčíně. Bohužel počasí nedovolilo, tento závod uspořádat, takže si Veteránisté museli počkat na první letošní závod na přelom května a června, kdy se konal druhý závod veteránské Tour a první F1 RC Grand Prix v Třebíči.
Třebíčská trať a Dennyho parťáci
Na tento závodní víkend jsme se velmi těšil, protože Dennyho partťákům se podařilo na téměř nevyužívaném parkovišti vystavit naprosto parádní trať přesně v duchu závodů z dob minulých. Pro neznalé Dennyho parťáci je „alter ego“ název RC Veteran klubu Třebíč odkazující na slavného jezdce a mistra světa F1 Dennyho Hulma. Na malém prostoru se klukům podařilo namotat vše co správná trať má mít (rovinky, šikana, vracák, táhla zatáčka). Stará tribuna ještě z dob závodů O Pohár Elišky Junkové, plechové mantinely a rohlíky, staré hasičské hadice naplněné pískem nebo zrním, bílo-červený nátěr vykouzlili naprosto fantastickou trať. Samozřejmě by to nešlo bez hromady práce a za to je potřeba Dennyho parťákům vyseknout velkou poklonu a dík. Na tomto příkladě je vidět, že když člověk chce, tak to prostě jde.
Páteční trénink
Někteří jezdci dorazili už v pátek, aby si na prvním závodě odzkoušeli vše co přes zimu v garažích vymysleli, vysoustružili a vyfrézovali. Kromě našeho rodinného týmu trénovali samozřejmě domácí a také nemohl chybět Martini team z Rožnova. Na trati se tak proháněli Mercedes-Saubery C-9, Porsche 917 a 936, McLaren M20, BMW 3,5CSL. Všude vonělo spálené nitro, v bufetu se točilo studené pivo a linula se z něj rocková muzika. No prostě paráda.
Sobotní 2. závod Veteránské Tour 2014
Přihlášky slibovali velmi početné startovní pole a to se také naplnilo. Po osmé hodině ranní se postupně zaplňovalo depa a počet startujicích na sobotní závod se vyhoupl na číslo 19! Což je dašlí rekord. Početně byl zastoupen domácí tým. Nechyběli ani pravedlní jezdci z loňského ročníku. Protože jsme měli na závod celý den a trať jen pro sebe byl do 10:00 vyhlášen volný trénink, aby jezdci, kteří přijeli ráno měli možnost potrénovat. Následně proběhlo zahájení, krátka rozprava a šlo se na věc. Protože optimální prostupnost dráhy je okolo sedmi modelů. Byli jezdci rozděleni do tří skupin. Kvalifikace se jela na 3×7 minut. Z kvalifikací postupovalo osm nejrychlejších do semifinále a zbylých 11 jezdců se rozdělilo do dvou čtvrtfinálových jízd, které se jelo na 15 minut a postupovali z něj dva nejrychlejší.. Systém závodu byl nastaven tak, aby se všichni řádně svezli a i ten co skončil poslední si na trati užil cca 40 minut závodního času.
Kvalifikaci ovládl loňský vítěz Zdeněk Švidrnoch, který i pro letošek nezměnil techniku a jel s podvozek HUDY 2WD a se starým motorem MVVS. Zdeněk jako jediný se dostal na nájezd 27 kol za 7 minut jízdy. Na druhém místě byl David Dohnal (26 kol), který s neodpruženým Graupnerem jezdí perfektně a zůročil dokonalou znalost tratě při výstavbě. Těsně za ním se stejným nájezdem kol byl třetí Hanz Pekárek, se svým vyladěným BMW CSL Gosser Beer. Na čtvrtém místě byl další člen Martini Team Zdeněk Míča. Páté místo po kvalifikaci držel Jarda Číp, ale ten se od druhé kvaldy potýkal s motorem a byl rád že stihl semifinále. Šestou příčku si vyjel domácí Jirka Čermák, který jako jediný startoval s podomácky udělanou čtyřkolkou HUDY 4WD Special a jezdil s ní moc pěkně. Sedmé místo si vyjel Lubomír Polák se starým tovarním podvozkem ASSO 2WD a poslední přímé postupové místo jsem udržel já, těsně před Standou Čechem, který musel, stejně jako ostatní podstoupit 1/4fnálovou jízdu. Standu sužovala po celý víkend technika a tak nemohl předvést své jezdecké umění, jak se na vícemistra Veteránské Tour 2013 patří.
Po kvalifikacích přišli na řadu dvě 1/4finálové jízdy. V první vyrazili 4 piloti a jedna pilotka do boje o tři postupová místa do semifinále. Od začátku až do konce si postup z prvního místa pohlídal Jarda „Denny Hulme“ Beran. Jen o kolo zpátky dojel Vilda Purč a třetí místo uhájila skvělou, vyrovnanou jízdou Míša Saturková a udržela za sebou Petra Blahu, který si postál dvě minutky v depu a už Míšu nedokázal dojet. Miloš Saturka to všechno pozoroval z pátého místa, když musel také několikrát do depa.
Druhou čtvrtfinálovou jízdu v pohodě vyhrál Drahoš Hejtmánek před Standou Čechem a Třetím Honzou Höfrem. Všichni tři dojeli poměrně v klidu, protože jejich zbylí tři soupeři (Jirka Dvořák, Martin Saturka a Jarda Neubauer) nedokončili kvůli technickým problémům.
Semifinále začalo nejdříve skupinou B. Složení jezdců slibovalo velmi vyrovnanou jízdu a o postup mohl kdokoliv ze sedmičky startujících. Já jsem jsme nestihnul start, protože se mi hned ve třech minutách do startu uvolnil šroub mezi horním ramenem a domkem ložisek na přední nápravě, takže jsem vyrazil poslední ze ztrátou čtyř kol. Nasadil jsem tak piánko tempo, abych neboural a čekal na zaváhání či technické problémy ostatních. A problémy přišly. Z prvního místa musel zhruba v polovině závodu opravovat David Dohnal, protože se mu od modelu odpoutalo jedno z kol a potom ještě řešil problém s motorem. Na čele ho vystřídal Zdeněk Míča, který také musel posléze putovat do boxů, protože měl problémy s převody a závod dojížděl na první kvalt. Na prvním místě tak prolétl cílem Jarda Beran, druhý Lubomír Polák a třetí místo spadlo do klína mě a tak jsem mohl slavit postup do finále. Nepostupující Zdeněk, David, Míša a Vilda mohli ovšem ještě zabojovat o jedno postupové místo do velkého finále v opravném finále B.
V také velmi vyrovnaném semifinále A se rozhořel souboj mezi Drahoše Hejtmánkem a Zdeňkem Švidrnochem. Oba potvrzovali, že to z nás mají nejvíc v ruce a že jsou největšími favority na bednu. Za těmito dvěmi si postup pohlídal Hanz Pekárek, kterého nepotkal žádný problém. Holt Martini Team má už zmáklou techniku i taktiku a v depu nejobětavějšího mechanika Rubase, který je schopen nahazovat a tankovat až tři auta za rozjížďku. Jirka Čermák tak musel po čtvrtém místě také do opravného B finále, stejně jako Honza Höfer, Jarda Číp a smolař Standa Čech, který musel odstoupit po osmi minutách.
Start semifinále B
Před finálovými jízdami B a A se jelo ještě finále C aneb „Hvězdná pěchota“. Jednalo se o závod o pořadí mezi 15 – 19 místem. To pro sebe urval Petr Blaha o tři kola před Jardou Nebauerem a Milošem Saturkou, Jirkou Dvořákem a Martinem Saturkou.
Pak na trať vyrazili poražení ze semifinálových jízd. Férová bitva osmi aut na deset minut přinesla postup domácímu Davidovi Dohnalovi. David si tak spravil chuť, protože kvůli poruše musel v semifinále odstoupit z prvního místa. Opět smůlu měl Standa Čech, kterému se utrhl unašeč spojky pastorku. Finále B stanovilo pořadí mezi 8 a 14 místem.
A šlo se do finále. Sedm aut si to mělo rozdat ve finále v délce třiceti minut. Já jsem opět nezvládl práci s plynem na startu a zhasl jsem motor. Lubomír Polák skončil už po pěti kolech a po sedmi minutách, opět z předních pozic, David Dohnal kvůli závadě na motoru. Na trati tak zůstalo pět aut, které už dokroužili do cíle. Podle očekávání si to ve předu rozdávali Drahoš Hejtmánek a Zdeněk Švidrnoch. Na paty jim šlapal a nenechal je vydechnout Hanz Pekárek. Čtvrtý jezdil velmi jistě Jarda Beran a završil tak své tažení ze čtvrtfinále. No a na pátem místě jsem nakonec dokroužil já. Pořadí po finále tedy bylo. 1. Hejtmánek (113 kol) 2. Švidrnoch (106) 3. Pekárek (101) 4. Beran (94) 5. Dvořák (76) 6. Dohnal (19) a 7. Polák (5).
Videa z finálového boje
Po finále následovalo vyhlášení, kde se dostalo na každého a všichni si odnesli alespoň nějaký suvenýr na památku historicky prvního závodu na Tedoriaringu v Třebičí. Po závodě ovšem trať neutichla, protože se začalo ladit na nedělní F1 Grand Prix. Na trati se tak začali prohánět Hesketh, Tyrell, Lotus, McLaren, Ligier a další.
Nedělní F1 RC Grand Prix
Protože Tedoriaring není (zatím) permanentí trať a Dennyho parťáci museli do pondělí opět uvést parkoviště do původního stavu, byl by hřích jet pouze jeden sobotní závod. Proto jsme vymysleli čistě formulový závod jako připomenutí slavné historie F1. Na startu se pro první závod F1 veteránů sešlo sedm jezdců a to Jarda Beran jako Denny Hulme v McLarenu ( startovní číslo 6), Standa Čech jako Jonathan Palmer se Zakspeedem 841 (30), Hanz Pekárek a Petr Blaha pilotovali monopost Hesketh Jamese Hunta (24). Zdeněk Míča zastoupil v kokpitu jedoucího Maria Andrettiho s Lotusem 80 (1). Jarda Číp jel se svým oblíbeným McLarenem MP4/4 v Marlboro barvách jako Niki Lauda (8). Drahoš Hejtmánek jel jako Jacques Laffite s Ligierem JS11 (26) a jako sedmý na start nastoupil David Dohnal aka Jackie Ickx ve Ferrari (3). Bohužel kvůli zdravotní indispozici jednoho z členů Max Teamu musel v sobotu večer odjet Zdeněk Švidrnoch a tak se na trati nemohl objevit nádherný maketový Tyrell 003 s Francoisem Cevertem v kokpitu.
Systém závodu jsme zvolili obdobný jako byl u skutečných F1 vozů. Nechali jsme 45 minut běžet časomíru a v rámci této doby mohli jezdci zkoušet zajet nejrychlejší čas na jedno kolo. Nejrychlejším jezdcem a to o více jak jednu sekundu byl Drahoš Hejtmánek, který jednak to má v rukách a přece jenom jeho auto bylo technicky výše než u ostatních. Drahoš má sice vyráběný podvozek, ale s novodobým motorem, centaxem a dvoukvaltem měl nad ostatními navrch. Ovšem hlavní závod na 86 kol není sprint a může se stát cokoliv. Pořadí na startovním roštu bylo tedy následující: 1 – Laffite, 2 – Palmer, 3 – Hulme, 4 – Andretti, 5 – Lauda, 6 – Hunt a 7 – Ickx. Takové startovní pole nikde na jiném závodě nemáte šanci potkat 🙂
Startovní rošt před startem finále
[nggallery id=38]
Před finále jsme ještě udělali focení na startovním roštu, udělali krátké tříminutové zahřívací kolo, ve kterém se Standovi Čechovi povolil setrvačník, takže si vzal ještě 10 minutový odklad. Po tomto malém zdržení se šlo znova na start.
Podle očekávaní do předu vystřelil Ligier Drahoše Hejtmánka a začal sekat jedno kolo za druhým, ale už ve druhé minutě se mu odporoučel do věčných lovišť diferenciál a tak Laffite musel zajet do boxů a závod pro něj skončil. Na první místo se dostal Standa Čech, ale v šesté minutě také musel odstoupit, protože se mu opět povolil setrvačník a také unašeč špůru. Standa se tak stal jednozačně smolařem víkendu. To už byl také mimo hru Denny Hulme, který měl tuším že problémy s motorem a objevil se na trati pouze na dvě kola. První místo chvíli okupoval Jackie Ickx, ale ten musel také těsně před polovinou závodu odstoupit pro poruchu motoru. Na trati tak zůstali pouze tři modely, tři neodpružené podvozky s motorem MVVS. Naprosto čistá veteránská práce. Ve vedení byl s náskokem několika kol Lotus Maria Andrettiho a Zdeňka Míči. Za ním pečlivě kroužil James Hunt, u kterého se střídali v řízení Petr Blaha a Hanz Pekárek. Kluci jeli tak ébez problém, jen jim v průběhu závodu upadl maketový komín na Jamesově Heskethu. Ze třetího místa mocně dotahoval Niki Lauda Jardy Čípa. Jarda se také potýkal s problémy své MVVSky, ale nakonec stíhací jízdou stihl dostat Laudu před Hunta, ale na Andrettiho už neměl. Zdeněk Míča tak oslavil pomalým průjezdem cílovou rovinkou, ve které mu akorát došel benzín, historicky první vítězství veteránské F1 Grand Prix. Jako divák jsem si při závodu užil hodně srandy, navíc s parádním komentářem od časoměřiče Slávy Spielvogela to nemělo chybu.
Tak a hotovo. Samozřejmě muselo proběhnout vyhlášení, stříkání šampaňským (které nahradilo jedenáctka kozel), focení a následně balení věcí a pomalá cesta domů.
Myslím, že tenhle závodní víkend velmi povedl. Všichni si užili spoustu jezdění. Dennyho parťáci vykouzlili ve svém areálu výbornou přátelskou atmosféru, která k veteránským závodům prostě patří.
Závěrem je potřeba ještě jednou poděkovat Dennyho parťákům a smeknout a hluboce se uklonit. Parádní práce pánové.
Veškeré výsledky a kompletní fotogalerii lze nalézt na stránkách www.autorcolomouc.cz Další příležitost roztočit veteránské kola se naskytne 2.8. ve Svitavách, kde pojedem společně s onroad MČR.
Ondra Dvořák
Napsat komentář