Veteránská Tour 2021 – jak dále? S kým? Co je kategorie junior? a další odpovědi na FAQ
Na FCB se rozjela poměrně velká diskuze ohledně Veteránské sezóny 2021, neb jsem oprášil pravidla.
Shrnu tímto článkem za mě zásadní body a odpovědi na nejčastější otázky (FAQ 🙂 ):
Motory – volné. Důvod je, že staré motory už prostě nejsou a nebo je máme hyn. Ten kdo si pamatuje začátky Vet Tour v roce 2013, tak ví,že jsme všichni měli staré motory. Kluci z Třebíče Super Tigery, zbytek lidí MVVSky a třeba Jura Kapl se hodně naběhal když mechanikoval Jardovi Čípovi 🙂 Po dvou dalších sezónách byly všechny motory kaput, takže čistě z tohoto praktického důvodu jsou motory libovolné s obsahem max 3,5 ccm. Tohle je na jezdcích jak k tomu přistoupí. Dát do veterána 9ti kanálového Novarossiho není podle mě výhra.
Podvozky – 2WD vs. 4WD a častá otázka. Můžu nové auto zbavit předního náhonu a dát dozadu diferák? Můžu jet s 4WD excelem? K tomu mám stále stejný názor už od začátku. Překopat nové auto na 2WD je dle pravidel možné, ale není to ta správná cesta a to auto nebude mít nikdy veteránského ducha. Radil bych těm, kteří opravdu si chtějí zajezdit, nemají žádné veteránské náčiní a chtějí si užít veteránské ježdění, ať si seženou, aspoň torzo, starého 2WD podvozku a vrhnou se na ladění, stavění a modelaření. Tohle je ta správná cesta dle mého názoru a to je ten správný příběh. nevymýšlejte jak ohnout nové auto na staré, koukněte se na ebay a sežeňte si základ a modelařte a nebo začnete od nuly. Plánky starých modelů jsou k dispozici. Stačí se ozvat. Já sám mám několik plánu od starých formulek až po vytuňený Cumis p. Jiráska. Uplně skvělá je SG Futura. Jednoduché, ale funkční auto.
Za těch osm let co jezdíme tu máme několik ukázkových příkladů jak na to. Např:
Hanz Pekárek – modelář tělem a duší, který si sochá své modely komplet na koleni a jeho maketářsky vyladěné baworáky jsou jedny z nejlíp zpracovaných RC co kdy jezdilo po tratích jak co se týká podvozku tak karosérie.
Dennyho parťáci z Třebíče – Bery, Standa, Jirka pořád tlučou a oprašujou své staré podvozky od Juraje Hudého z 80. let. Už vyměnili spoustu dílů, ale pořád jedou původní auta a pořád hodně rychle. K nim samozřejmě připočítejme i Jardu Čípa, který stále jezdí se svou podomácku dělanou Futurou.
Ostraváci – Honza Hofer, Jirka Kunz ml. – Honza (já ho přezdívám ostravský Colin Chapman) vymazlil za pomocí 3D tisku SGkovou Columbii tak, že letos bude snad 6 evoluce, ale pořád je to zadokolka a upravovaná spíše za vylepšením odolnosti a modelaření pro vlastní potěchu, než nějakých zrychlovacích pomůcek a honění desetin sekund na trati.
Zdeněk Švidrnoch – vítěz prvních tří ročníků. Měsíc před prvním závodem Veteránské Tour 2013 se o tom dozvěděl na internetu, sehnal původní Hudyho 2WD podvozek s jednokvaltem a starou Jamarou a hned byl na startu a dokázal tři ročníky vyhrát.
A dalších příkladů bychom našli několik i zatím mimo Veteránskou Tour. Oliver Bočukov, který si vysochal repliku Surteese podle plánku pana Kuneše ze 70. let (doufám , že se letos Oliver sveze s námi). Omlouvám se, že jsem nevyjmenoval všechny veterány, ale snad tento vzorek stačí pro vysvětlení co by mělo být duchem Vet Tour.
Takže, pro shrnutí a doporučení – za mě ideál pro Vet Tour -> 2WD podvozek, odpružený neodpružený – jaký komu vyhovuje, převodovka jednokvalt či dvoukvalt. Pokud máte k dispozici starý tovární podvozek je jedno co je to za výrobce (Serpent, ASSO, PB, SG, Graupner, HZ, Cumis, HUDY). Co do Vet Tour nepatří to jsou čtyřkolky moderní konstrukce (omezování rokem výroby tu nejde moc uplatnit). Zkrátka 4WD s pevnou zadní osou a volnoběžkou vepředu mění a výrazně posouvá schopnosti auta dopředu a dovoluje mnohem agresivnější, rychlejší a oproti 2WD i mnohdy snadnější pilotáž. Kdo si chce opravdu užít adrenalin, rychlost a slidy zatáčkou na dvojku nechť se vrhne do kolotoče MČR a nových 4WD bestií. Lze to i kombinovat jak dokázal letos Radovan Konopík, kdy chvíli vodil starou 2WD columbii a za 5 minut už valil s rychlíky se Shepherdem.
S kým vlastně jezdit?
Otázka, která rezonuje už několik sezón. Nebudu komentovat a vracet s některým problémům, ale jen zase shrnu jak to vidím. Veteránská Tour je samostatný seriál nepodléhající žádné organizaci či jinému seriálu a proto je možné spojit síly s kýmkoliv, pokud to oběma stranám dává smysl, takže někdy jsme jeli s MČR, někdy s LeMans sérií, brněnským NCC Cupem a nebo sami. Vše mám svá pro a proti, ale zkrátka není možné vyhovět všemu a všem a navíc dle mého to byli vše zástupné problémy a to co se mi fakt nelíbilo (urážky, nadávky) jsem viděl jak na IC MČR tak na elektrách. Jak říká klasik v každém kolektivu se vždy najde aspoň jeden kokot 🙂
Situace se během let změnila vyvinula, jezdci, vedoucí sekcí přicházeli a odcházeli a nám postupně vykrystalizovala sezóna do 5 až 6 závodů, vždy na jiné trati. Letos spojíme síly na třech závodech s IC MČR. Mě osobně dává smysl, aby čuďáci jezdily spolu, ale neberme to jako dogma a holt když na trati v Sokolíku kvůli dispozicím trati není možné jet MČR, neznamená to, že Sokolík zmizí z programu Veteránské Tour. Každopádně děkuji novému trenérovi sekce onroad IC Marcelovi Dostálovi (stejně jako loni Martinovi Zvárovi) za ochotu a vstřícný přístup a díky tomu se podíváme na další pro nás novou trať do Čelákovic.
Zatím to berte jako neoficiální info, ale Vet Tour 2021 by měla mít 5 závodů postupně každý měsíc jeden a to na tratích: Třebíč, Sokolík, Čelákovice, Svitavy a Brno. Mé velmi oblíbené Blansko pro nadcházející sezónu vynecháme, ikdyž je to tam super a veteráni tam fungují naprosto skvěle. Třebíč a Sokolík pojedem samostatně a Čelakovice, Svitavy a Brno společně s MČR.
Délka finále A 20 minut. Není to překlep? Ne, tentokrát jsem se neuklepnul (jak je mým zvykem při tvorbě kalendáře), ale na žádost starších jezdců jsem snížil finále na 20 minut neb je to už pro ně velký nápor po celém dni tam odstát celou půlhodinu. Vím, že to nebude všem vyhovovat, ale vyslyšel jsem přání našim echt veteránům.
A to mě přivedlo na myšlenku kategorie Veterán Junior…
až si naši pamětníci budou užívat zasloužený RC důchod, bylo by fajn aby převzala štafetu mladší generace, proto mě napadla tato prapodivně znějící kategorie. Jaký by měla mít smysl?
Dostat nové jezdce od RC sportu a ne jenom do Veteránů, ale i dále do řekněme vyšší kategorie v MČR. IC kategorie je v porovnání s elektrikami výborná v tom, že potřebujete mechanika, který velmi důležitý a to dává prostor pro jak já tomu říkám rodinné týmy. Většinou tedy fotřík v depu s tankovačkou a mladej na věži. Vím, že hned zazní námitky, že elektra je levnější, vhodnější pro děti, snažší na údržbu etc….. ALE O TOM TO PRÁVĚ je… umazat se, řešit problémy s motorem, tankovat, zažít ten shon v depu, cítit ten smrad spáleného benzínu, naučit mládežníky se o auto starat, čistit, šroubovat, hrát si společně, vymýšlet strategie tankování, měnit gumy, udržet pozornost při řízení auta a taky naučit se prohrávat a nebo vyhrávat.
Celé tohle jsem loni otestoval na svém synovi a udělal jsem z toho tento výstup:
– mě jako fotříkovi dodává mechanikování synovi větší pocit radosti než samotné ježdění 🙂
– cca ve třetím závodě byl Adrian (9 let) schopen držet konstantní tempo a minimálně bourat a hlavně se neplést rychlám jezdcům do cesty, ale samozřejmě je to pro mladé kluky zbytečný stres ač se hodně rychle zlepšují. Sám Adrian mi říkal – jedu semifinále s Radovanem a Karlem, ti sou rychlí, budu jim tam zavazet… Tyhle obavy by se mládežníkům odbourali, neb by jeli vůči sobě rovným. Staří veteráni jedou fakt střelbu 🙂
– jaký podvozek vybrat? Nad tímhle jsem špekuloval dlouho. 4WD bestii na začátek je nesmysl. Můj veteránský 2WD scratch build má trochu mouchy a ve větších rychlostech se chová tak, že mám plné ruce práce sám a mladého bych akorát otrávil, protože by byl pořád v pangejtu… takže jednoznačně na začátek stačí hodný neodpružený 2WD podvozek alá Futura nebo to co jsem letos testoval. Sehnal jsem francouzský podvozek BRX-2. Ve Francii jsou oblíbené 2WD flat-chassis kategorie a tento podvozek se tam často používá. Je to v podstatě futura, s vylepšenou geometrií přední nápravy a lepších materiálech. Každopádně se auto ukázalo jako na nitro začátek osmičkového ježdění jako ideál. Hodné nezáludné chování a hlavně betelné. Za celou dobu jsem řešil jen pár drobností a tedy po jednom velkém karambolu praskla nádrž, která má v orginále nevhodný úchyt. Každopádně toto by mohla být cesta jak na juniorskou kategorii. Když vezmu analogii k době minulé, existovala kategorie V2N, tedy neodpružený podvozek, placková kastle a MVVS motor. Samozřejmě nechci oklešťovat vše konstrukčními pravidly, ale základ by mohl být:
– 2WD pohon
– jednokvalt
– Veteránská placková karosérie (jako je deltaplastik například – zase bez ultra křídlatých moderních karoserií)
Ke karosériím bych měl zase poznámku, aby to bylo spojené s nějakým příběhem a ne fosforový fujtajbl…. Mládeži nic neřeknou veteráská auta a hrdinové staré doby jako byly Hulme, Ickx, Cevert, Hill, Stewart a další ale třeba zase vezmu příklad od mého syna. Během covidu začal sledovat F1 dění a má oblíbeného jezdce Pierra Gaslyho, tak mu plánuju udělat placku ve zbarvení týmu Alpha Tauri. Tohle si myslím by mohlo fungovat a když by potkal na věži podobně starého kluka který by měl auto v barvých Ferrari a jezdce Leclerca, o zábavu je postaráno… a aby tam byl příběh…
A ještě jednu zkušenost přidám. Na finále v Blansku nám Radovan půjčil intercom, takže jsem si s Aďou mohli během závodu hrát na opravdovou F1 a místo mého řvaní —- Áďóóóó pojéď tankovááááát!!!! jsme si hlásili po vzoru F1 … „Adrian, box this lap, box this lap / OK, copy“
Prostě musí to být hlavně zábava.
UFF… tohle bylo dlouhý. Hodím to i na facebook a těším se na podnětnou diskuzi. Vyplodím ještě něco dalšího i fotkama z minulé sezóny
Howgh
Ondra
Napsat komentář