Motory – volné. Důvod je, že staré motory už prostě nejsou a nebo je máme hyn. Ten kdo si pamatuje začátky Vet Tour v roce 2013, tak ví,že jsme všichni měli staré motory. Kluci z Třebíče Super Tigery, zbytek lidí MVVSky a třeba Jura Kapl se hodně naběhal když mechanikoval Jardovi Čípovi 🙂 Po dvou dalších sezónách byly všechny motory kaput, takže čistě z tohoto praktického důvodu jsou motory libovolné s obsahem max 3,5 ccm. Tohle je na jezdcích jak k tomu přistoupí. Dát do veterána 9ti kanálového Novarossiho není podle mě výhra.
Podvozky – 2WD vs. 4WD a častá otázka. Můžu nové auto zbavit předního náhonu a dát dozadu diferák? Můžu jet s 4WD excelem? K tomu mám stále stejný názor už od začátku. Překopat nové auto na 2WD je dle pravidel možné, ale není to ta správná cesta a to auto nebude mít nikdy veteránského ducha. Radil bych těm, kteří opravdu si chtějí zajezdit, nemají žádné veteránské náčiní a chtějí si užít veteránské ježdění, ať si seženou, aspoň torzo, starého 2WD podvozku a vrhnou se na ladění, stavění a modelaření. Tohle je ta správná cesta dle mého názoru a to je ten správný příběh. nevymýšlejte jak ohnout nové auto na staré, koukněte se na ebay a sežeňte si základ a modelařte a nebo začnete od nuly. Plánky starých modelů jsou k dispozici. Stačí se ozvat. Já sám mám několik plánu od starých formulek až po vytuňený Cumis p. Jiráska. Uplně skvělá je SG Futura. Jednoduché, ale funkční auto.
Za těch osm let co jezdíme tu máme několik ukázkových příkladů jak na to. Např:
Hanz Pekárek – modelář tělem a duší, který si sochá své modely komplet na koleni a jeho maketářsky vyladěné baworáky jsou jedny z nejlíp zpracovaných RC co kdy jezdilo po tratích jak co se týká podvozku tak karosérie.
Dennyho parťáci z Třebíče – Bery, Standa, Jirka pořád tlučou a oprašujou své staré podvozky od Juraje Hudého z 80. let. Už vyměnili spoustu dílů, ale pořád jedou původní auta a pořád hodně rychle. K nim samozřejmě připočítejme i Jardu Čípa, který stále jezdí se svou podomácku dělanou Futurou.
Ostraváci – Honza Hofer, Jirka Kunz ml. – Honza (já ho přezdívám ostravský Colin Chapman) vymazlil za pomocí 3D tisku SGkovou Columbii tak, že letos bude snad 6 evoluce, ale pořád je to zadokolka a upravovaná spíše za vylepšením odolnosti a modelaření pro vlastní potěchu, než nějakých zrychlovacích pomůcek a honění desetin sekund na trati.
Zdeněk Švidrnoch – vítěz prvních tří ročníků. Měsíc před prvním závodem Veteránské Tour 2013 se o tom dozvěděl na internetu, sehnal původní Hudyho 2WD podvozek s jednokvaltem a starou Jamarou a hned byl na startu a dokázal tři ročníky vyhrát.
A dalších příkladů bychom našli několik i zatím mimo Veteránskou Tour. Oliver Bočukov, který si vysochal repliku Surteese podle plánku pana Kuneše ze 70. let (doufám , že se letos Oliver sveze s námi). Omlouvám se, že jsem nevyjmenoval všechny veterány, ale snad tento vzorek stačí pro vysvětlení co by mělo být duchem Vet Tour.
Takže, pro shrnutí a doporučení – za mě ideál pro Vet Tour -> 2WD podvozek, odpružený neodpružený – jaký komu vyhovuje, převodovka jednokvalt či dvoukvalt. Pokud máte k dispozici starý tovární podvozek je jedno co je to za výrobce (Serpent, ASSO, PB, SG, Graupner, HZ, Cumis, HUDY). Co do Vet Tour nepatří to jsou čtyřkolky moderní konstrukce (omezování rokem výroby tu nejde moc uplatnit). Zkrátka 4WD s pevnou zadní osou a volnoběžkou vepředu mění a výrazně posouvá schopnosti auta dopředu a dovoluje mnohem agresivnější, rychlejší a oproti 2WD i mnohdy snadnější pilotáž. Kdo si chce opravdu užít adrenalin, rychlost a slidy zatáčkou na dvojku nechť se vrhne do kolotoče MČR a nových 4WD bestií. Lze to i kombinovat jak dokázal letos Radovan Konopík, kdy chvíli vodil starou 2WD columbii a za 5 minut už valil s rychlíky se Shepherdem.