I. setkání veteránů – Brno Bosonohy

      Uplynulé víkendy se nesly v duchu posledních závodů, většinou nějakých vytrvalostních x-hodinovek.  To my fandové starých veteránských osmiček, jsme si dali dostaveníčko na dráze v Brně-Bosononách. Jak jsme psal na plakátě, nejednalo se o závody, ale pohodové svezení.  Na srazu se nakonec sešlo osm funkčních modelů!!! Z bývalého olomouckého klubu dorazili Jarda Číp, Jura Kapl a Jura Dvořák. Z Třebíče dojeli veteráni Jarda Beran a Standa Čech. No a pak tu byli borci, kteří si staré doby nemohou moc pamatovat, ale o to raději s těmito modely jezdí, Zdeněk Míča, Honza Pekárek (ten měl nachystané rovnou tři modely) a já.

    Hned na začátek se kluci z Třebíče vyznamenali s původními fotkami i s komentářem ze starých závodů (dneska k napsání článku potřebujeme PC a ty internety, tehdá stačil A1 papír a trocha lepidla 🙂 )

Nálada byla výborná, staří pardáli zavzpomínali a už se šlo na to. Nejdřív ale ještě proběhla kontrola kanálů ve stylu:

„počkej ty máš taky dvacetsedmičku?“

„jo mám, a jakej máš kanál?“

„já nevím, ale má červenó barvu“

„tak to je v pohodě, já mám žlutó“

Protože to nebyly žádné organizované závody, každý jezdil dle své libosti a podle toho co mu staré auto dovolilo, občas upadlo nějaké kolo, uletěl nárazník i s kastlí apod. Ještě než jsme to všichni rozmlátili dali jsme si hromadné focení.

 Jaké modely se na trati sešly? Až na starého Excela, to byli samé amatérské podvozky, které se před těmi 20-25 lety vyráběly. Neodpružené podvozky vycházely většinou s podvozků SG Futura a modely s nezávislým zavěšením vycházely s podvozku Cumis nebo ze starého Serpenta MkII. Co je na těchto autech krásné, že majitel nebo zhotovitel modelu si jej vždy přizpůsobil svým možnostem, takže je to co kus to originál. Navíc všechny auta byla osazena původními MVVS 3,5kovými motory. No a samozřejmě pro mne osobně největší plus těchto veteránů jsou maketové karoserie. Po trati se tak proháněli LeMans porscháky, formule 70.-80. let. Hanz Pekárek byl opět o krok dále než my a předvedl funkční brzdová světla 🙂

A přestože, jsme většinou všichni jezdili či šroubovali, pár záběrů z jízd se nám podařilo natočit.

 

V poledne vytáhl Zdeněk Míča mobilní gril, za což sklidil velký potlesk 🙂 Zkrátka chlapská sobota jak má být. Po obýdku jsme zase kroužili až do odpoledních hodin. Kolem čtvrté jsme začali balit a slovy příští sezónu na shledanou jsme se rozloučili. Nakonec je potřeba poděkovat brněnskému klubu za umožnění setkání uspořádat. DÍKY!!!

Jak dál v kategorii 1/8 veterán?

     Myslím, že po podařeném setkání máme dobře nakročeno do závodní sezóny 2013.  Mým cílem je uspořádat klasické  závody v rámci nitro závodů MČR, nebo jiných volných, kde se vedle stálé 1:10 IC kategorie pojede nově obnovená kategorie 1:8, tedy soudobé rychlé 4WD speciály. Samozřejmě veteránské podvozky nemohou rychlým čtyřkolkovým bestiím konkurovat, takže by veteráni jeli svůj volný závod, tak jak tomu bylo letos ve Svitavách, kde se to náramně povedlo viz. reportík. Pozor ikdyž by se závody jely při republikových závodech, tak veteráni by  jeli volný závod, tedy nebude potřeba registrace v klubu vedeným v RCA ČR. Dle ohlasů by se mohlo sejít kolem osmi nebo i více aut a to už je počet na pěknou finálovou jízdu. A potom má velmi optimistická představa je, při dostatečné počtu a zájmu jet kategorie RC V1 a RC V2, tedy zvlášť formule a zvlášť LeMans karosérie. Stejným způsobem se jezdilo v minulosti.  A to by byla velká pecka!!! Takže pánové nebuďte troškaři a připravte na další sezónu rovnou dvě auta 🙂

Abych tedy shrnul můj návrh na „pravidla“ – v uvozovkách proto, že cílem je nechat veterány co nejvíce volné

Měřítko  – 1:8

Motor –  max 3,5ccm (i s 2,5kou je možné jet, jak nám ukázal Jura Kapl 🙂

Náhon – 2WD (tady mám trochu dilema, proč by nemohl jet někdo s amatérskou čtyřkolkou, nicměně produkční 4WD podvozky jako Serpent Excel by tuto kategorii neměli jezdit, resp. by měli jet s 4WD rychlíky)

Konstrukce – libovolná (odpružený, neodpružený, s/bez  diferenciálu)

karoserie – měla by vystihovat reálnou předlohu, buď Formule, sportcars (LeMans, Can-AM) nebo Touring cars (DTM apod)

                     – samozřejmostí je možnost jet s původními 20-30 let starými karoseriemi

                     – LOLy s vysokými křídly a ploutvemi používaných na nových osmičkách by byly zakázany

 Hlavní mottem, této kategorie by mělo být – ZÁBAVA – POHODA – MODELAŘINA –

Toť můj názor, pokud budete mít jakoukoliv připomínku, neváhejte napsat na dvondrak.cz@gmail.com nebo zavolat na 725 711 530. Sledujte tento web, kde se budou dále objevovat novinky a informace nejenom z offroad large scale, ale také nitro osmiček.

Osmičkám, zdar a všem přeju příjemnou zimní sezónu strávenou v dílnách a garážích při práci na veteránských osmičkách.

Ondra Dvořák

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *